Medinello

Zorg van de toekomst

Revalideren bij chronische pijn
en vermoeidheid

Leer ons kennen

7 tips om de dag positief te beginnen

Een goede dag begint met goed opstaan. 7 tips om de dag positief te beginnen.

De korte dagen worden weer iets langer, maar het weer is nog steeds koud en vies. Je merkt dat je moeilijker opstaat ’s morgens, nu het winter is en je bed lekker warm is. Je blijft het liefst nog even liggen en hebt geen zin in alles wat je vandaag met doen. Je hebt minder energie en het positieve gevoel is vaak ver te zoeken. Het weekend duurt nog heel lang en daar staan ook nog dingen gepland waar je helemaal geen zin in hebt. Je beschouwt je routines als opstaan, douchen, aan het werk, als iets vanzelfsprekends. Als je dag zo begint, wordt het een lastige klus om weer uit dat negatieve gevoel te komen.

Hoe keer je dat om? Hoe vind je de positiviteit weer terug en begin je je dag goed en energiek?

  1. Sta direct op als je wekker gaat. Ook als je een beroerde nacht hebt gehad. Het is niet vreemd dat je je opvliegerig en chagrijnig voelt als je opstaat en je moe bent. Heftige emoties worden minder geremd als je moe bent. De emotionele gebieden in ons brein zijn 60% meer geactiveerd als je moe bent. Zorg voor een goede nachtrust, maar sta gewoon op als je slecht geslapen hebt zodra je wekker gaat.

 

  1. Begin de dag met een lach. Je mag dankbaar zijn dat er weer een dag is aangebroken waarin je je leven kan leven. Dat je weer tijd mag doorbrengen met fijne en lieve mensen om je heen en dat je kou en andere ongemakken kan voelen. Dit laatste laat je de aangename dingen beter waarderen. Als je je dag begint met: ‘bah … weer dat rot weer’, zal het ook zo’n dag worden. Verwacht dat het een geweldige dag wordt en zie de mooie dingen.

 

  1. Focus op wat je gaat doen vandaag. Het hoeft geen enorm lange to-do-lijst te zijn. Het is alleen maar frustrerend als je niet aan alle taken toe komt. Schrijf een paar dingen op waar jij vandaag naar toe werkt of die je gedaan wilt hebben. Zet op jouw lijst ook ontspannende en leuke dingen, afgewisseld met de dingen die je iets minder leuk vindt om te doen, maar die nou eenmaal ook moeten gebeuren.

 

  1. Je hoeft niet iedere dag met een intensieve sport te beginnen. Een blokje om, waarin je frisse lucht opsnuift of wat stretchoefeningen onder de douche kunnen genoeg zijn om je goed te voelen.

 

  1. Een voedzaam en gezond ontbijt geeft je energie, waardoor je dag beter begint. Zorg dat je de tijd neemt voor je ontbijt.

 

  1. Zet je favoriete muziek aan. Muziek bepaalt je gevoel en je gevoel bepaalt vaak welke muziek je prettig vindt om naar te luisteren. Zet je favoriete playlist voor vandaag aan en geniet ervan terwijl je bezig bent met de dingen die je vandaag moet doen.

 

  1. Zoek verbinding met de natuur. Zit je in trein of bus, zoek dan een plaatsje bij het raam en kijk naar buiten. De bladeren aan de bomen, de koeien in de wei of een grasveld waar kinderen spelen. Uit onderzoek blijkt dat hoe meer je je verbonden voelt met de natuur, hoe beter je je voelt. Begin je dag vaker buiten. Het bos, strand of water of gewoon even het park in.

 

Bron:

 

Medinello gebruikt naast functionele cookies ook cookies om te werken met onze livechat. Wanneer je optimaal gebruik wilt maken van onze diensten raden we je aan deze cookies toe te laten, dit kun je doen door het vinkje hiernaast aan te vinken en op akkoord te klikken. Wanneer je dit vinkje niet aanvinkt zullen we alleen de functionele cookies plaatsen. Meer informatie.

Akkoord