Medinello

Zorg van de toekomst

Revalideren bij chronische pijn
en vermoeidheid

Leer ons kennen

Beter slapen. Geen slaaptekort is het probleem, maar slaaploosheid.

Al eerder publiceerden we een blog over Slapen als Doornroosje, waarin we beschreven dat een goede nachtrust nodig is om overdag te kunnen functioneren. Een goede slaap is nodig om je te kunnen concentreren, om je fit te voelen en om beter om te kunnen gaan met stressvolle situaties. Te weinig slaap zorgt voor het maken van fouten overdag, wat in bepaalde situaties gevaarlijk kan zijn. Denk aan een auto-ongeval of een chirurg die zich niet goed kan focussen. Op de lange termijn zal te weinig slapen zorgen voor een minder goede afweer, meer fysieke en mentale problemen zoals depressie en dementie. Veel gezondheidsproblemen komen voort uit een chronisch gebrek aan een goede nachtrust.

We schreven wat je eraan kunt doen om voldoende uren te slapen (tussen de 7 en 9 uur) en wat je kunt doen om een goede slaapkwaliteit te hebben. Uit onderzoek van de Hersenstichting blijkt dat we in Nederland wel voldoende uren slapen, maar dat de slaapkwaliteit te wensen overlaat (Someren, E.). Geen slaaptekort is het probleem, maar slaaploosheid. Dit uit zich in het moeilijk in slaap kunnen vallen, ’s nachts wakker worden en niet meer verder kunnen slapen of te vroeg wakker worden. Deze slaapproblemen komen vaker voor bij vrouwen dan bij mannen en vaker bij ouderen.

Volgens slaaponderzoeker E. van Someren is het belangrijke informatie voor de gezondheidszorg. Vaak is nu de vraag van de huisarts aan de patiënt: ‘slaapt u wel voldoende?’ De vraag moet meer richting geven aan de kwaliteit van het slapen. De boodschap moet niet zijn dat er meer geslapen moet worden, maar beter.

Toch is slaaponderzoeker Gerard Kerkhof kritisch. Uit het onderzoek bleek dat er gemiddeld iets boven de 7 uur geslapen werd in de leeftijd tussen 18 en 65 jaar. Dat is de ondergrens van een gezonde slaapduur. Dat betekent dat er een grote groep is, die niet voldoende slaapt.

Het is van belang om na te gaan waarom je geen goede nachtrust hebt. Zowel te lang als te kort slapen brengt geen goede nachtrust. De kwaliteit van het slapen is in het aantal uur dat je in bed ligt misschien nog wel het belangrijkste. We delen daarom nog een keer slaaptips die je helpen aan een gezonde slaap en dus een gezondere leefstijl.

Bron:

Medinello gebruikt naast functionele cookies ook cookies om te werken met onze livechat. Wanneer je optimaal gebruik wilt maken van onze diensten raden we je aan deze cookies toe te laten, dit kun je doen door het vinkje hiernaast aan te vinken en op akkoord te klikken. Wanneer je dit vinkje niet aanvinkt zullen we alleen de functionele cookies plaatsen. Meer informatie.

Akkoord