Blog Medinello

Medinello Zorg van de Toekomst

Omgaan met nare gebeurtenissen; dichtbij of verder van je af. 4 tips die je kunnen helpen.

Omgaan met nare gebeurtenissen; dichtbij of verder van je af.  4 tips die je kunnen helpen.

Naast alle mooiigheid dat het leven brengt, gebeurt er een hoop narigheid op de wereld. Via allerlei kanalen staan we met alles en iedereen in contact en krijgen verschrikkelijke nieuwsberichten van oorlogen, aanslagen, (natuur)rampen, ziektes en ongelukken mee. Door internet ontgaat ons niets en staan we meer dan ooit in verbinding met de wereld. We worden vaak overweldigd door gruwelijkheden en zijn verbijsterd dat dit gebeurt in de wereld.

Soms gebeurt er iets dichtbij, soms gebeurt het verder van je af en het een zal je meer raken dan het andere. Wanneer iets je erg raakt voel je mee met de slachtoffers en hun nabestaanden. Je voelt de pijn, het verdriet, de woede, het gemis, de angst en het houdt jou en de mensen in je omgeving bezig. Iedereen praat over datgene wat gebeurd is en is bezig het te verwerken. Je leeft mee met de mensen die het overkomt en je laat het nog dichterbij komen door je voor te stellen hoe het zou zijn als het jou zou overkomen. Je kunt de gebeurtenis misschien moeilijk loslaten en piekert erover en het maakt je neerslachtig. Lees ook: Minder piekeren, minder stress

Je gaat je afvragen waarom de dingen gebeuren, waarom mensen deze gruwelijke dingen doen of waarom het mensen overkomt. Helaas vind je geen antwoorden op deze vragen, waardoor het verdriet, de afschuw of de pijn blijft.

Wat kun je doen om met deze gebeurtenissen zo goed mogelijk om te gaan?

  1. Probeer het niet te begrijpen. Vraag je niet af waarom het gebeurt. Het gaat je niet lukken het te begrijpen omdat je nou eenmaal niet alles weet en ook nooit zal weten. Je kunt er niet verantwoordelijk voor zijn. Vraag je liever af waarom het jou raakt en waarom je je voelt zoals je je voelt. Als je het begrijpen van de gebeurtenis weglaat, houd je je gevoel over om mee bezig te zijn.

 

  1. Wees blij dat het jou iets doet. Je hebt empathie. Je leeft met andere mensen mee en dat is een mooie eigenschap. Zie de gebeurtenis als een reminder dat het leven kwetsbaar is en dat je dankbaar mag zijn dat het jou of jouw naasten niet is gebeurd. Het drukt je met de neus op de feiten dat het jouw verantwoordelijkheid is iets van jouw leven en dat van jouw omgeving te maken.

 

  1. Vecht niet tegen je gevoel. Of een gebeurtenis nou ver van je afstaat of dat er iets in je eigen leven gebeurt wat pijn, teleurstelling, twijfel, angst of verdriet veroorzaakt, laat deze gevoelens dan toe. Heb niet het gevoel dat je af moet komen van deze gevoelens omdat je ze als niet prettig ervaart, al voel je je beter als je blij bent. Misschien dat het je lukt om anders tegen deze gevoelens aan te kijken. Misschien wordt het gevoel van verdriet of angst minder moeilijk door ermee te leven dan wanneer je ertegen vecht. Het kost je in ieder geval minder energie. Net zoals vrolijk, opgetogen en blij zijn, mogen deze gevoelens er ook zijn dus accepteer ze en vecht er niet tegen.

  

  1. Beperk het nieuws en relativeer. Als er een nare gebeurtenis in het nieuws komt, kun je jezelf er de hele dag mee blijven voeden. De journaals gaan erover en het internet staat er vol mee. Er zullen steeds meer beelden bijkomen, de verbijstering wordt groter. Overlaad jezelf niet met alles wat erover gezegd wordt en wat erover te vinden is. Probeer het nieuws te beperken en laat toe de gebeurtenis te relativeren. Je hoeft je niet schuldig te voelen als je je ervan terugtrekt en geniet van vandaag. Je leven gaat door, ook al is er iets naars gebeurd. Besef dat als er iets naars gebeurt, er op de wereld er nog veel meer nare dingen gebeuren die op dat moment niet genoemd worden in het nieuws.

Hoe vreselijk de gebeurtenis ook is, ze moeten verwerkt worden en daar mag je allerlei gevoelens bij hebben. Laat deze gevoelens toe en besef dat zo’n gebeurtenis jou kan helpen om je leven en dat van de mensen om je heen mooier en waardevol te maken. Zorg dat je je bezighoudt met dát waar je wel iets aan kunt doen. De dingen waar je niets aan kunt doen kun je alleen maar zien en ervaren en daarna loslaten om zelf en jouw naasten geluk te kunnen laten ervaren.

 

Bron: