Medinello

Zorg van de toekomst

Revalideren bij chronische (pijn) klachten

Leer ons kennen

Omgaan met chronische pijn? 8 tips!

In Nederland lijdt bijna 20% van de bevolking aan chronisch pijn. Dit is langdurige pijn die niet meer overgaat en waarbij niet altijd een duidelijke oorzaak te benoemen is. Door de pijn kan het dagelijks leven in meer of mindere mate worden beïnvloed. Om er goed mee te leren leven en de pijn zoveel mogelijk te verminderen, kan hulp gezocht worden van een revalidatiearts, psycholoog of fysiotherapeut.

Heb jij ook last van chronische pijn? We vertellen je hoe je kunt omgaan met chronische pijn en de klachten zoveel mogelijk kunt beperken. Zo kun je leren omgaan met chronische pijn en blijven genieten van de fijne dingen in het leven.

Onduidelijke oorzaak

Chronische pijn heeft verschillende verschijningsvormen. Zo kan de pijn op verschillende plaatsen in het lichaam ontstaan en wordt het door ieder mens anders ervaren. Maar bij veel mensen met chronische pijnklachten is de oorzaak onduidelijk en moeilijk aan te geven. Dit geeft weinig zicht op verbetering. En dat maakt de situatie alleen nog maar frustrerender.

Vicieuze cirkel

Chronische pijn gaat dan ook vaak samen met psychische klachten. Door de onduidelijkheid en beperking in het dagelijks leven, kun je last krijgen van negatieve gedachten en veel angst voelen. Je komt in een vicieuze cirkel terecht. Het is daarom belangrijk dat je goed aangeeft waar en hoeveel pijn je hebt, op die manier kunnen de klachten het beste worden verminderd.

Tips omgaan met chronische pijn

Om je een eindje op weg te helpen hebben wij een aantal tips die kunnen helpen bij het omgaan met chronische pijn. Door te leren leven met pijn kun je een aangenamer leven leiden.

  1. Kom in contact met jezelf
  2. Dit kun je doen door te luisteren naar de signalen van je lichaam en bewust te worden van je gevoelens. Om dit te kunnen doen zal je soms je huidige gedrag en gewoontes aan moeten passen. Neem hiervoor de tijd en wordt zo bewust van je dagelijkse patronen en gedachten.

     

  3. Accepteer de pijn
  4. Een van de eerste stappen die moet worden gezet in het omgaan met pijn is ook meteen de moeilijkste stap: probeer de chronische pijn te accepteren. Dit betekent niet dat je je moet neerleggen bij de klachten maar dat je je moet realiseren dat je zelf actie moet ondernemen om er mee om te gaan. Wanneer je de pijn accepteert, zal je meer openstaan voor nieuwe mogelijkheden en manieren om de klachten aan te pakken. Wacht dus niet op medisch advies maar bekijk wat er allemaal mogelijk is om de klachten te beperken en sta hiervoor open.

     

  5. Vraag je omgeving om hulp
  6. Je hoeft niet alles alleen te doen. Bij het omgaan met chronische pijn in het dagelijks leven is het heel normaal om de steun van anderen te gebruiken. Vraag daarom een zorgverlener, familie, vrienden of collega’s om hulp wanneer je dit nodig hebt. Vaak zijn er in de omgeving wel organisaties te vinden die extra ondersteuning kunnen bieden. Dit zal in het begin best lastig zijn maar je zult zien dat het veel begrip oplevert. Door erover te praten kom je misschien tot nieuwe inzichten. Daarnaast kan de omgeving je ook helpen met praktische zaken. Hulp vragen is een teken van kracht!

     

  7. Pijn revalidatie: maak een dagindeling
  8. Zo kun je bijvoorbeeld een dagindeling maken waar actieve- en rustmomenten worden ingepland. Door de dag in te delen kun je bewust je energie verdelen. Probeer dagelijks te bewegen en lichaamsoefeningen te doen maar zorg ook voor genoeg ontspanning. Zo kom je ook mentaal tot rust. Plan hier ook vooral activiteiten in waar je blij van wordt. Dit helpt om weer energie te krijgen en te genieten van wat het leven allemaal te bieden heeft.

     

  9. Pijn revalidatie: doseer
  10. Door de chronische pijn te accepteren zal je je ook realiseren dat je niet dezelfde hoeveelheid activiteiten per dag kunt doen als voorheen. Het is dan ook heel belangrijk om niet teveel tegelijk te doen en de activiteiten te verdelen. Dit houdt in dat je moet leren doseren. Als het goed gaat, moet je krachten sparen voor de slechtere dagen. Dit zal in het begin niet makkelijk zijn maar het kan je wel helpen om beter te functioneren. Het beste is om constant actief te blijven maar je niet te veel in te spannen. Dit wordt ook wel pijn revalidatie genoemd.
     
    Wanneer iemand zich enige tijd richt op pijn revalidatie kan de pijn een stuk minder worden. Je zult je misschien afvragen hoe dit precies komt. Het zenuwstelsel komt tot rust waardoor deze iets minder gevoelig wordt voor pijnprikkels. Daarnaast kunnen veranderingen in je gedachten ook een positieve invloed hebben.

     

  11. Zorg voor ontspanning
  12. Aangezien de dagelijkse activiteiten meer tijd kosten, is de kans groot dat er minder tijd overblijft voor ontspanning. Het is echter heel belangrijk om ook voldoende te ontspannen dus maak hier tijd voor vrij. Niet alleen je lichaam moet tot rust komen, ook mentaal is het goed om te ontspannen. Neem elke dag even de tijd om bijvoorbeeld een boek te lezen, met een vriend af te spreken of te wandelen.

     

  13. Blijf in beweging
  14. Wanneer je last hebt van chronische pijn ben je waarschijnlijk geneigd om minder te bewegen. Dit is echter heel belangrijk om te blijven doen. Beweeg je niet voldoende, dan is de kans op een toename van de pijn groter. Wanneer je teveel pijn ervaart tijdens het bewegen, is het verstandig om een behandelaar in te schakelen om je hierbij te helpen. Zo kom je op een veilige manier aan voldoende beweging en houd je het lichaam sterk.

     

  15. Gun jezelf de tijd
  16. Verwacht niet dat de pijnklachten binnen enkele weken zullen verminderen, dit kan maanden duren. Wordt niet overmoedig wanneer je je heel goed voelt, dit maakt de kans op een terugval groter. Probeer elke dag te bekijken wat je aankunt. Op deze manier kun je leren omgaan met chronische pijn.

 
Omgaan-met-chronische-pijn
 

Bron:

  • Bruijn-Kofman, A. T. (2007). Leven met chronische pijn (Vol. 13). Bohn Stafleu van Loghum.
  • Mw. M.W. Sterken MPA, dr. R. Soer en Prof dr. M.F. Reneman. (2016) De pijn-toolkit: Tools voor zelfmanagement. Centrum voor Revalidatie en Wervelkolomcentrum van het Universitair Medisch Centrum Groningen.