Medinello

Zorg van de toekomst

Revalideren bij chronische pijn

Leer ons kennen

Een andere kijk op slapeloosheid: 7 tips

Helaas zijn er veel mensen die last hebben van slapeloosheid. Geschat wordt dat ongeveer 20% van de mensen op een bepaald moment in hun leven last krijgen van slapeloosheid. Zij zoeken niet altijd hulp en hopen het zelf op te kunnen lossen. Een logische gedachte, maar anderen kunnen je soms nieuwe inzichten geven. In deze blog delen wij informatie en tips aan de hand van de Acceptance and Commitment Therapy (ACT). Wij hopen hiermee dat mensen inzicht krijgen in hun slaapproblemen en deze mogelijk kunnen oplossen.

Wat is Acceptance and Commitment Therapy (ACT)?

De Acceptance and Commitment Therapy is een wetenschappelijk onderbouwde gedragstherapie die cliënten helpt om flexibel om te gaan met moeilijkheden in hun leven waar ze weinig invloed op hebben. Zo ontstaat er meer ruimte voor zaken die ze belangrijk en fijn vinden. De ACT is ontwikkeld door psycholoog en hoogleraar Steven Hayes, die de theorie baseerde op psychologisch onderzoek en boeddhistische wijsheid.

ACT is een positieve therapie die ervan uitgaat wat je wél wilt en niet alleen van wat je niet wilt. Pijn en moeilijkheden horen bij het leven, het is echter de kunst om ermee te leren leven en je alsnog gelukkig te voelen. Dat is wat je leert en doet binnen de ACT.

De ACT bestaat uit zes processen

Deze processen kun je niet los van elkaar zien, maar werken samen om het gewenste doel van ACT te bereiken, namelijk psychologische flexibiliteit.

ACT_hexaflex

De 6 processen bestaan uit:

  • Acceptatie: maak ruimte voor vervelende ervaringen
  • Defusie: neem afstand van je gedachten
  • Zelfbeeld: ga flexibel om met je zelfbeeld
  • Hier en nu: heb aandacht voor het hier en nu
  • Waarden: sta stil bij wat jij belangrijk vindt
  • Toegewijd handelen: investeer in je waarden

Wanneer de ACT wordt toegepast, wordt de mentale verkracht van een persoon vergroot (Acceptance). Dit zorgt ervoor dat hij of zij minder weerstand voelt in zijn gedachten en gedragingen. Hierdoor komt er ruimte en energie vrij die gebruikt kan worden op wat de persoon belangrijk vindt in het leven (Commitment).

ACT en slapeloosheid

Om deze reden kan de therapie ook zo goed werken voor slapeloosheid. Doordat er minder weerstand en worsteling met gedachten is, kan de hoeveelheid en kwaliteit van slaap worden bevorderd. Doordat je steeds beter gedachtes los kunt laten, word je rustiger en val je beter en dieper in slaap. Lig je wel wakker? Dan blijf je rustig en neem je niet allerlei maatregelen om in slaap te komen, die vaak alleen maar averechts werken.

Uit verschillende onderzoeken is gebleken dat ACT betere resultaten geeft op de lange termijn dan andere therapieën wat betreft slapeloosheid. Daarnaast maakt het ook de terugkeer op de slapeloosheid kleiner. Wanneer je last hebt van slapeloosheid is het toepassen van deze behandeling dus een goede optie.

Medinello Connect

Wil je graag meer leren over ACT? En een gezonde en vrolijke mindset ontwikkelen? Meld je aan voor Medinello Connect! Je komt in contact met anderen net als jij en we sturen je regelmatig inspiratie, tips en informatie. Meld je hieronder aan ⤵

Aanmelden M+ Connect

7 Tips om je leefstijl te veranderen

Tot slot willen wij je graag een aantal tips geven die je, naast de ACT, direct kunt toepassen in je leven. De volgende aanpassingen kun je doen binnen je leefstijl om de kans op een goed nachtrust te vergroten:

  • Stop met vechten tegen de slapeloosheid. Komen er gedachtes op? Zeg dan tegen jezelf: ‘Oké, ik slaap niet, maar ik rust wel.’
  • Drink alcohol met mate. Alcohol zorgt ervoor dat je makkelijker in slaap valt, maar zorgt ook voor een onderbroken slaap.
  • Matig met nicotine, suiker en cafeïne, met name in de avond. Deze stoffen hebben een activerende werking waardoor het lastig is om in de ruststand te komen.
  • Zorg voor structuur in je dag en nacht. Breng bijvoorbeeld een routine aan in de avond, waardoor je lichaam ‘weet’ dat het gaat slapen.
  • Zorg voor voldoende beweging overdag. Door energie te verbruiken, vergroot je de behoefte om te slapen.
  • Zorg voor voldoende daglicht en buitenlucht. Daglicht zorgt ervoor dat je lichaam weet wanneer het dag en nacht is. Buiten krijg je meer licht in je ogen.
  • Neem een hond. Deze zorgt voor structuur, buitenlucht, beweging en ontspanning.

Heb jij behoefte aan hulp bij jouw slapeloosheid? Neem dan gerust contact met ons op.

Blog - tips bij slapeloosheid