Medinello

Zorg van de toekomst

Revalideren bij chronische pijn

Leer ons kennen

3 oefeningen voor meer zelfcompassie

Meer zelfcompassie kan ervoor zorgen dat je milder wordt naar jezelf. Ben jij wel eens streng voor jezelf? De kans is groot dat je in ieder geval strenger bent voor jezelf dan voor jouw omgeving. Dat is natuurlijk eigenlijk heel gek. Niemand is perfect en iedereen maakt fouten in het leven. Toch proberen we alles zo goed mogelijk te doen en veroordelen we onszelf als dit niet lukt. In deze blog vertellen wij je meer over deze term en geven we je meteen een aantal praktische zelfcompassie oefeningen.

Wat is zelfcompassie?

Compassie is het vermogen om je betrokken te voelen bij het lijden van een ander of jezelf en dit lijden vervolgens te verlichten. Compassie en zelfcompassie betekenen in principe hetzelfde, behalve dat zelfcompassie specifiek is gefocust op jouzelf. Wanneer je veel compassie voor jezelf hebt, merk je op wanneer je lijdt en weet je hoe je dit kunt verlichten.

Compassie zorgt er voor dat je met een vriendelijke en begripvolle blik naar een situatie kunt kijken. Dit houdt ook in dat je beseft dat lijden een onderdeel is van het leven. Wanneer jij je hier tegen verzet, houd je het lijden in stand. Wanneer je een open houding hebt, zal het lijden langzaam verdwijnen.

Oefeningen voor meer zelfcompassie

Zelfcompassie hebben is makkelijker gezegd dan gedaan. Veel mensen proberen het wel, eventueel met hulp van anderen, maar vervallen al snel terug in oude patronen. Ook zijn de oefeningen te lastig om echt vol te houden. Om die reden hebben wij een drietal oefeningen die je kunnen helpen om zelfcompassie meester te worden:

1. Verschuif je perspectie

Verschuif jouw perspectief. Zit je in een moeilijke situatie waarin je onzeker bent of angstig? Bedenk dan wat je tegen een goede vriend of familielid zou zeggen in dezelfde situatie en zeg dit ook tegen jezelf. In plaats van te denken “Ik kan het niet” of “Ik ga falen”, zeg je “Kom op, je kan het!” of “Ik weet zeker dat het je gaat lukken”. Je zult merken dat dit proces zichzelf versterkt. Hoe vaker je dit tegen jezelf gaat zeggen, hoe sterker je in je schoenen gaat staan en hoe zekerder je wordt. Een positief proces!

2. Mediteer voor zelfcompassie

Start met een regelmatige zelfcompassie meditatie. Op het internet zijn veel verschillende (gratis) meditaties te vinden. Zoek er eentje die gericht is op zelfcompassie. In zo’n begeleide meditatie word je gevraagd om vriendelijk te zijn naar jezelf.
Tip: een goede start is de selfcompassion guide van Kristin Neff (Engelstalig). Je vindt daar zelfcompassie oefeningen en mp3 opnames. Ook de Mindfull+ Bewust Bewegen serie van Medinello is een goede start!

3. Knuffel jezelf

Ga regelmatig met jezelf knuffelen. Deze zelfcompassie oefening klinkt misschien een beetje gek, maar probeer het toch maar. Aanraking zorgt namelijk voor de aanmaak van een gelukshormoon in jouw hersenen. Je kunt jezelf knuffelen, maar een andere optie is bijvoorbeeld ook om jezelf in te smeren met bodylotion of een zelfmassage te doen.

zelfcompassie oefeningen

Inspiratie & verder leren op zelfcompassie

Wil je graag aan de slag? Op het internet en in boeken is er ontzettend veel informatie over te vinden. Om je op weg te helpen hebben wij een aantal tips voor je:

  • Boek: De moed van imperfectie – Brene Brown
  • App: Insight Timer of Headspace
  • Website: Centrum voor Mindfulness

Heb je vragen over zelfcompassie? Of wil je meer weten over dit onderwerp? Neem dan gerust contact met ons op.

Medinello Connect

Wil je graag meer leren over zelfcompassie en hoe je dit toepast? En een gezond en vrolijk leven ontwikkelen? Meld je aan voor Medinello Connect! Je komt in contact met anderen net als jij en we sturen je regelmatig inspiratie, tips en informatie. Meld je hieronder aan ⤵

Aanmelden M+ Connect