Medinello

Zorg van de toekomst

Revalideren bij chronische pijn

Leer ons kennen

Minder piekeren, minder stress.

5 tips om ons gepieker en daardoor onze stress te verminderen.

We stressen te veel en dat is zonde want aan de meeste dingen waar we ons druk over maken kunnen we niks doen,’ zegt psychiater Witte Hoogendijk in het NRC.

Wat is stress?

Stress is een lichamelijke gewaarwording. Het hart gaat sneller kloppen, je krijgt een opgejaagd gevoel alsof er gevaar dreigt, ook als dat er niet is. De stressor is de oorzaak die stress veroorzaakt en de stressrespons is de reactie op de stressor. Prestatiedruk, keuzes maken, het moeten voldoen aan een ideaalbeeld, algehele dreiging en angst zorgen voor stress. Als we er continu aan blootgesteld zijn, zoals tegenwoordig veel het geval is, blijft ons lichaam onafgebroken in opperste paraatheid en blijven de hersenen ‘alarm’ slaan. Het gepieker over alles waar we mee geconfronteerd worden is het beste ingrediënt voor het krijgen van een burn-out en een depressie.

Uit jarenlang onderzoek blijkt stress een oeroude, evolutionaire reflex te zijn. De stressoren die wij ervaren zijn in feite niets anders dan evolutionaire druk. Ons stresssysteem kan de ontwikkelingen van de laatste tijd niet bijbenen en zo krijgen steeds meer mensen last van stressgerelateerde stoornissen. (W. Hoogendijk).

Hoe stoppen we het piekeren?

We piekeren te veel, ons brein draait overuren, het is ongezond en het helpt ons niet. Een paar tips om te stoppen met piekeren.

  1. Accepteer dat je je niet altijd gelukkig hoeft te voelen. Het is toegestaan je ongelukkig te voelen en je hoeft geluk niet altijd na te streven.
  2. Bedenk dat de stress die je voelt voortkomt uit een oeroud systeem. De meeste stress krijg je van dingen die buiten je macht liggen en realiseer je dus dat het vrij nutteloos is (W. Hoogendijk).
  3. Stressoren zitten in je hoofd. Realiseer je dat jijzelf degene bent die jou gek maakt met gedachten (W. Hoogendijk).
  4. Kom uit je gedachten die je stress bezorgen door het van je af te schrijven. Je gedachten worden daardoor inzichtelijker voor jezelf en je kunt ze in je hoofd beter loslaten.
  5. Probeer mindful te zijn. Je stopt met denken, dus ook met piekeren, op het moment dat je je aandacht afhaalt van je gedachten. Ben je bewust van je ademhaling of luister naar de wind en de vogels op dat moment.

(Verbraak C. (2017). Je piekert omdat je evolutionair zo gemaakt bent. Geraadpleegd op 14-02-2017 van https://www.nrc.nl/nieuws/2017/02/09/ons-alarmsysteem-gaat-te-vaak-af-6619980-a1545503).

Medinello gebruikt naast functionele cookies ook cookies om te werken met onze livechat. Wanneer je optimaal gebruik wilt maken van onze diensten raden we je aan deze cookies toe te laten, dit kun je doen door het vinkje hiernaast aan te vinken en op akkoord te klikken. Wanneer je dit vinkje niet aanvinkt zullen we alleen de functionele cookies plaatsen. Meer informatie.

Akkoord