Medinello

Zorg van de toekomst

Revalideren bij chronische pijn
en vermoeidheid

Leer ons kennen

Heb ik stress, ben ik overspannen of heb ik een burn-out?

Heb ik stress, ben ik overspannen of heb ik een burn-out? De verschillen en hoe voorkom je dat je van het een in het ander belandt?

Een op de zeven werkende Nederlanders ervaart burn-out klachten. Oververmoeidheid en emotioneel uitgeput zijn, zijn daar voorbeelden van. Iedereen heeft weleens stress en dat is niet erg als er tijd is voor herstel. Zodra stress chronisch aanwezig is, er geen tijd is om je zowel mentaal als fysiek weer op te laden, ligt overspannenheid op de loer en is de weg naar een burn-out niet lang meer.

Een burn-out kan op veel verschillende manieren ervaren worden. De oorzaak is niet alleen maar hard werken, het druk hebben en stress komt niet alleen door de werksituatie, ook een hoge privé-belasting kan stressklachten veroorzaken. Er lijkt een patroon van fases aanwezig in het ontwikkelen van een burn-out.

De fases op weg naar een burn-out.

 

  1. Iedereen ervaart weleens een stressmoment. Een hoge hartslag en een hogere bloeddruk zijn het gevolg en je lichaam bevindt zich in een staat van hoge paraatheid. Een normale ‘vluchtreactie’ van het lichaam. Dit kan het lichaam aan, als het niet te lang duurt en er voldoende ontspanningsmomenten zijn waarin je lichaam weer tot rust komt.

 

  1. Langdurige stress. Wanneer de stress niet meer uit momenten bestaat, maar er langere tijd of zelfs continu een stressreactie van het lichaam gevraagd wordt kunnen er al wat eerste klachten ontstaan. Misschien zijn er nog momenten van ontspanning waarna je je weer topfit voelt, maar val je al snel terug in het oude patroon na die heerlijk ontspannen vakantie. Je lichaam en geest kunnen dit heel lang volhouden en ben je je er niet bewust van dat er langzaam te veel spanning en stress van jezelf gevraagd wordt. Voor je gevoel functioneer je prima en heb je ook niet het gevoel dat er een moment komt dat je dit ooit misschien niet meer volhoudt.

 

  1. Je gaat merken dat je je energie kwijtraakt en hebt het gevoel uitgeput te zijn. Je krijgt misschien wel concentratieproblemen, je slaapt slechter, je piekert en je bent niet tevreden met het uitvoeren van al je activiteiten. Je bent gevoeliger voor prikkels, je geheugen laat je in de steek en je ervaart angst of paniek. Je krijgt lichamelijke klachten als pijn in je nek, hoofdpijn, buikpijn of rugpijn, maar dat relateer je niet aan stress, maar aan het sporten. Dit is het moment dat je moet ingrijpen om niet in die burn-out te belanden. Er zijn genoeg signalen van het lichaam die je iets willen vertellen. Structurele veranderingen in je werk of in je gedrag zijn nodig om erger te voorkomen. Realiseer je dat dit niet vanzelf overgaat, wat veel mensen wel denken en dus doorgaan met waar ze mee bezig zijn. Zoek ontspanning, doe dingen die je leuk vindt en vermijd de situaties die je stress opleveren. Een signaal dat je geen zin in je werk hebt, zegt genoeg. Praat erover met je werkgever, je partner en zoek hulp en steun bij anderen.

 

  1. Burn-out. De vorige punten hebben je niet laten beseffen dat je moest ingrijpen. Je hebt de mentale en fysieke signalen genegeerd of niet serieus genoeg genomen. Je functioneert niet meer en je bent volledig uitgeput. Vaak zijn een depressie, angst- en paniekgevoelens, uitputtingsgevoel of een extreme gevoeligheid voor prikkels genoeg om helemaal niet meer te kunnen functioneren. Je zal bij het begin moeten beginnen om helemaal tot rust te komen, met jezelf aan de slag moeten gaan en bezig moeten gaan met waar het fout is gegaan. Waar is de chronische stress mee begonnen? Neem jezelf, je leven en je werksituatie onder de loep, alles zal de komende tijd opnieuw opgebouwd moeten worden en je zal anders met situaties om moeten leren gaan. Om dit goed te doen is het goed dit met je huisarts of een andere hulpverlener te bespreken.

 

Probeer regelmatig te leven, genoeg te slapen en te sporten om niet zover te komen dat je in een jarenlange burn-out belandt. Wandelen, zwemmen, hardlopen, je verstookt energie die door stress wordt opgewekt en je slaapt er beter door. Vraag jezelf af waar komt dit stressgevoel door? Is het werk te zwaar? Doe ik wel de dingen die ik leuk vind of doe ik dit omdat anderen dit van mij verwachten? Misschien ben je wel goed in je werk, maar doe je liever iets anders. Je hebt misschien geleerd om ergens goed in te zijn, zonder dat je die dingen écht graag doet. Vraag jezelf af of je je werk leuker kan maken. Is het wel de juiste baan voor mij? Je bent vaak over je grenzen gegaan. Je hebt te lang dingen gedaan die je niet leuk vindt, te veel uren gewerkt, te veel verantwoordelijkheid gehad en veel te weinig momenten die je energie geven.

 

Bron:

 

Medinello gebruikt naast functionele cookies ook cookies om te werken met onze livechat. Wanneer je optimaal gebruik wilt maken van onze diensten raden we je aan deze cookies toe te laten, dit kun je doen door het vinkje hiernaast aan te vinken en op akkoord te klikken. Wanneer je dit vinkje niet aanvinkt zullen we alleen de functionele cookies plaatsen. Meer informatie.

Akkoord