Medinello

Zorg van de toekomst

Revalideren bij chronische pijn

Leer ons kennen

De positieve effecten van rust in je hoofd en 5 tips om rust te krijgen.

Nu even niets!

De wasmand die steeds hoger wordt, de kinderen die op je wachten, het werk dat af moet en zich opstapelt, de mails nog beantwoorden, het huis dat een schoonmaakbeurt nodig heeft, de boodschappen die gedaan moeten worden. We rennen door en beloven onszelf dat we rust nemen als het klusje klaar is, maar die rust komt er nooit want het werk is nooit af. Er zitten te weinig uren in een dag en ’s avonds laat zijn we nog bezig met de traktatie van ons kind die morgen klaar moet staan of de verbouwing van het huis.

‘Uit onderzoek blijkt dat wie wel rust neemt, mentaal en fysiek gezonder blijft en zelfs productiever en creatiever wordt (J. Gieles).’

Maximale inzet werkt niet tot optimaal presteren.

Nog even een tandje erbij zetten, even doorzetten in drukke tijden. Iedereen herkent het en het lijkt alsof je op die manier veel bereikt. We zien pauze of rust nemen als iets dat je moet verdienen na het harde werken. Door drukte wordt dat moment uitgesteld en is die pauze er nooit of te weinig. Het lijkt het een taboe om te zeggen dat je even pauze inlast en even je werk neerlegt. Bang om niet als een ‘harde werker’ gezien te worden of gewoonweg omdat je hard bent voor jezelf. ‘Ik mag pas nietsdoen als het af is.’

Je wilt de beste prestaties leveren; voor jezelf, voor je werk, voor je gezin, voor je sociale omgeving. Daar wil je je maximaal voor inzetten. Helaas werkt maximale inzet vaak niet tot maximaal presteren. Sterker nog, maximale inzet werkt vaker tot niet-optimaal presteren of zelfs tot helemaal niet productief zijn (S. Visser). Waarom krijgen mensen die veel te lange dagen maken op hun werk en hard werken vaak lof en bewondering voor hun inzet? Het gevolg is vaak overprikkeld zijn en niet geconcentreerd zijn, wat het werk juist niet ten goede komt.

Vind de uitknop van je hersenen.

Even een adempauze of langer rust inlassen is niet alleen prettiger voor jezelf, het werkt juist positief op alles wat je moet doen. Je brein heeft rust nodig om alle informatie in de hersenen te ordenen. Je gaat daardoor prettiger, gezonder en productiever door het leven.

 9 positieve effecten van rust (J. Gieles):

  1. Er is meer aandacht en motivatie voor de dingen die we doen.
  2. Het verbetert je de prestaties.
  3. Het bevordert je creativiteit.
  4. Het maakt je efficiënter.
  5. Het verbetert je geheugen.
  6. Het maakt je emotioneel stabieler.
  7. Het vermindert de kans op een burn-out.
  8. Het Verlaagt de hartslag en de bloeddruk.
  9. Het maakt je gelukkiger.

Tijdens periodes van rust, waarin je het gevoel hebt dat je niet nuttig bezig bent, zijn de hersenen niet inactief. Ze werken keihard om onder andere energie aan te vullen. Het is als een batterij die opnieuw opgeladen moet worden.

We onderschatten hoe goed serieuze rust voor ons kan zijn. En we onderschatten ook hoeveel we kunnen doen als we rust serieus nemen (J. Gieles, A. Soojung-Kim Pang).

Hoe kun je de hersenen die rust geven? 5 tips om meer rust in te plannen (J. Gieles).

  1. Sta op tijd op. Zo houd je overdag meer tijd over om rustmomenten in te plannen.
  1. Zet tijdens je werk, om de zoveel tijd, een wekker om pauzes in te lassen. Ook als je werk niet af is, neem je er toch even afstand van. Beter is om vaker een kortere pauze te nemen dan heel af en toe een langere pauze.
  1. Neem in de pauzes ook echt rust. Dus ga geen andere activiteiten van je to-dolijst afmaken. Ga even iets doen waar jij blij van wordt. Een stukje wandelen, iets lezen, doe een power nap of probeer te mediteren.
  1. Ga niet inkorten op je nachtrust. Dus op tijd naar bed, morgen is er weer een dag!
  1. Luister naar de symptomen van je lichaam. Vermoeidheid kan zich op vele manieren uiten. Hoofdpijnklachten, pijn in de rug, overprikkeld of snel geïrriteerd zijn. Het is je lichaam dat zegt: ‘ik heb rust nodig.’ Luister naar de signalen. Je hebt er uiteindelijk alleen maar last van.

Plan structureel je herstel in, dat is wat het brein nodig heeft. Alles en iedereen zal er alleen maar beter en gelukkiger van worden.

Bron:

Medinello gebruikt naast functionele cookies ook cookies om te werken met onze livechat. Wanneer je optimaal gebruik wilt maken van onze diensten raden we je aan deze cookies toe te laten, dit kun je doen door het vinkje hiernaast aan te vinken en op akkoord te klikken. Wanneer je dit vinkje niet aanvinkt zullen we alleen de functionele cookies plaatsen. Meer informatie.

Akkoord