Medinello

Zorg van de toekomst

Revalideren bij chronische pijn

Leer ons kennen

Sporten voor het slapen: wel of geen goed idee?

Eerder deze maand hadden we het in onze blog over slaapproblemen. Een van de tips die daarin naar voren kwam, was dat het erg belangrijk is om overdag voldoende te bewegen. Om ’s avonds makkelijker in slaap te komen, kan het helpen om overdag veel in beweging te zijn. Dit riep echter ook wat vragen op. Hoe laat kun je dan het beste gaan sporten? En krijg je van sporten niet juist adrenaline, waardoor inslapen lastiger is? In deze blog vertellen we er meer over!

’s Avonds sporten

Misschien herken je het zelf wel: je hebt wat later op de avond nog gesport en je staat nog stijf van de adrenaline. Zelfs een warme douche helpt je niet om slaperig te worden. De conclusie: ’s avonds sporten is geen goed idee. Uit onderzoek blijkt echter dat dit wel meevalt. De enige voorwaarde is dat je niet te intensief moet sporten tot een uur voordat je wilt gaan slapen. Denk hierbij aan sporten zoals boxen of zware krachttraining.

Een diepere slaap

Uit het onderzoek bleek bovendien ook dat mensen die ’s avonds nog hadden gesport juist sneller in slaap vielen. Ook sliepen ze langer en dieper. Voldoende bewegen op een dag zorgt dus inderdaad voor een betere kwaliteit van slaap. Sporten zorgt er vaak ook nog eens voor dat je goed je hoofd leeg kunt maken, waardoor je bij het inslapen geen last hebt van piekergedachtes of to-do-lijstjes.

Tips als je ‘s avonds sport

Daarnaast hebben wij ook nog een aantal andere tips die je slaap kunnen bevorderen als je iemand bent die graag ’s avonds sport. Zorg allereerst voor een goede routine en ga elke avond rond dezelfde tijd naar bed. Gebruik geen schermen vlak voordat je gaat slapen zoals je telefoon, laptop of tv. Dit moet echter geen probleem zijn als je vlak voor het slapen nog lekker aan het sporten bent. Tot slot is het belangrijk dat de slaapkamer een aangename plek is en voldoende donker en koel.

’s Ochtends sporten

Heb je toch niet helemaal een fijn gevoel bij ’s avonds sporten? Dan raden wij je aan om gewoon lekker in de ochtend te bewegen. Het voordeel van sporten in de ochtend is dat het je dag op een positieve manier kan beïnvloeden. Het zorgt voor meer energie, een voldaan gevoel en je bent meteen goed wakker! Of je nu ’s ochtends, ’s middags of ’s avonds sport maakt niet uit. Bewegen is gezond op elk tijdstip van de dag.

Ben jij iemand die ’s ochtends of ’s avonds sport?