Medinello

Zorg van de toekomst

Revalideren bij chronische pijn

Leer ons kennen

Vier tips bij slaapproblemen

Veel mensen hebben wel eens moeite met slapen. Misschien herken jij het zelf ook wel. Je zit tot ’s avonds laat nog op je laptop en telefoon of bent nog vol adrenaline door een spannende film of een sportles. De volgende dag heb je veel moeite met opstaan en gaat de dag aan je voorbij. In deze blog vertellen wij je daarom meer over hoe slaapproblemen tot stand komen én geven we tips over hoe je het kan verhelpen.

Meest voorkomende oorzaak

Een van de meest voorkomende oorzaken voor slaapproblemen is het gebruik van de telefoon, laptop of televisie voor het slapen gaan. Door het blauwe licht wordt onze biologische klok beïnvloed, wat kan leiden tot slaapproblemen. Ook blijven je hersenen actief wanneer ze kijken naar foto’s of filmpjes op social media en vergeet je snel de tijd als je afgeleid bent. Hierdoor ga je later slapen dan je gewend bent en krijg je niet voldoende nachtrust.

Oorzaken slaapproblemen

Naast schermgebruik zijn er ook tal van andere zaken die slaapproblemen kunnen veroorzaken. Zo kan stress en spanning ervoor zorgen dat je moeilijk in slaap komt. Ook bepaalde leefgewoontes zoals het drinken van cafeïne of alcohol kunnen zorgen voor een verstoord nachtritme. Tot slot kan ook leeftijd een rol spelen bij je slaapritme. Wanneer je ouder bent, kan het zijn dat je minder snel in slaap komt en minder diep slaapt.

 
 

Tips bij slaapproblemen

Nu we de meest voorkomende oorzaken van slaapproblemen hebben besproken, is het tijd om de oplossingen te bespreken. Want er zijn veel dingen die je zelf kunt doen om de slaapproblemen tegen te gaan.

Een uur geen schermen

Allereerst is het verstandig om minstens een uur voordat je gaat slapen geen schermen meer te gebruiken. Ga een boek lezen in plaats van een film kijken, of creëer een avondritueel waarin je een stukje gaat wandelen of een warme douche neemt.

Voldoende beweging

Om ’s avonds makkelijker in slaap te komen kan het helpen om overdag voldoende te bewegen. Dit zorgt ervoor dat je lichaam moe is en echt de behoefte heeft om te slapen. Heb je de hele dag op een stoel gezeten op kantoor? Loop dan ’s avonds nog een blokje om en krijg zo toch nog wat lichaamsbeweging.

Gebruik je bed alleen om in te slapen

Gebruik je bed alleen om in te slapen en niet voor andere zaken. Soms kan het verleidelijk zijn om overdag lekker in bed te gaan liggen. Je gaat een filmpje kijken, wat werk op je laptop doen of een telefoontje plegen. Echter associëren je hersenen het bed vervolgens niet meer alleen met slapen, waardoor het ’s avonds lastig kan zijn om in slaap te komen.