Medinello

Zorg van de toekomst

Revalideren bij chronische pijn

Leer ons kennen

Hooggevoeligheid, een krachtige eigenschap – 5 kenmerken van hooggevoelige personen en hoe je deze inzet als kracht

De een blijft zonder enige spanning kijken naar een angstaanjagende film, de ander krijgt al buikpijn bij de verhuisplannen van een vriend. Iedereen kan voor een bepaald iets gevoelig zijn, maar de meeste mensen ondervinden daar geen hinder van. 15 tot 20% van de mensen is hooggevoelig, dat wordt HSP genoemd (High Sensitive Person). Zij kunnen extra gevoelig zijn voor licht, geluid of sterke geuren. Nare ervaringen komen harder aan en worden moeilijker losgelaten maar de mooie ervaringen worden net zo hard opgezogen en intens beleefd. Het kan een karaktereigenschap zijn waar je hinder van hebt omdat het je in de weg kan staan en omdat het veel energie kost gedurende de dag. Toch kan hooggevoeligheid ook als iets positiefs ingezet worden. Zie het als een extra antenne waarmee je signalen van je lichaam of uit je omgeving eerder kunt oppikken en daardoor beter naar je lichaam kunt luisteren of je beter aan kunt passen.

Ben jij hooggevoelig?

Je hoeft niet te voldoen aan alle mogelijke eigenschappen; de een kan gevoelig zijn voor licht, de ander voor geluid, maar hooggevoelige personen delen vaak dezelfde karaktereigenschappen.

  1. Je bent gevoeliger voor sociale prikkels en stress. Het overlijden van een naaste, pesterijen, ruzies, conflicten op het werk. Je ervaart alles sterker maar je hebt ook meer baat bij sociale steun als je het moeilijk hebt.
  1. Je vermijdt druktes. Je vermijdt drukke plekken als winkelstraten, pretparken, lange rijen, concerten, bioscopen enzovoorts. Je winkelt liever op een doordeweekse dag of online en je zoekt meer de rustige omgeving op.
  1. Je lichaam reageert snel, je hebt een sterke stressreactie. Je lichaam reageert sterk op impulsen van buitenaf, ook in rust. Dit kunnen zowel positieve als negatieve prikkels zijn in de vorm van emoties, voeding of muziek. Je kunt fysiek reageren wanneer iemand dichtbij of op afstand verdrietig is; je krijgt hoofdpijn of wordt misselijk. Ook wanneer je niet kunt omgaan met eigen emoties zoals angst, verdriet of woede, kan zich dat uiten in lichamelijke klachten. De ervaring van positieve prikkels, zoals yoga, massage, een stevige wandeling of een andere prettige ervaring, geeft bij hooggevoelige personen eerder een energiek en ontspannen gevoel dan bij niet-hooggevoelige personen.
  1. Je hebt betere cognitieve vaardigheden. De prefrontale cortex reageert sneller waardoor je zeer waakzaam bent. Je bent gevoelig voor relevante signalen voor dat moment of die situatie. Je bent goed in herinneringen ophalen, je leert van fouten en eerdere ervaringen. Je bent flexibel en past je makkelijk aan in nieuwe situaties. Je neemt betere beslissingen omdat je nieuwe informatie sneller integreert met al aanwezige kennis.
  1. Je zorgt goed voor een ander, je hebt meer inlevingsvermogen. Je staat vaak klaar voor een ander, je bent zorgzaam en hebt oog voor wat een ander nodig heeft. Je denkt mee hoe je de ander kunt helpen en vaak voel je dit al aan voordat de ander je iets heeft gevraagd. Je hebt het gevoel dat jij het verschil kan maken en je wilt dat de ander zicht geholpen voelt. Je bent gevoelig voor gezichtsuitdrukkingen wanneer iemand blij, verdrietig of boos kijkt of wanneer iemand pijn heeft.

Een krachtige eigenschap

Hooggevoelige personen zijn vaak vatbaarder voor een burn-out en stressgerelateerde aandoeningen, maar zijn ook gevoeliger voor positieve omstandigheden. Je bent makkelijker en beter te helpen omdat je gevoeliger bent voor hulp door een vertrouwenspersoon, coach of therapeut.

Begin met het nemen van rust zodat je niet overprikkeld raakt. Durf ook eens ‘nee’ te zeggen ook al denk je dat jij het verschil kunt maken. Het is belangrijk een veilige haven te hebben waar andere mensen je accepteren zoals je bent en begrip hebben voor de manier waarop je omgaat met prikkels. Dit geldt ook voor werksituaties. Probeer in een harmonieuze omgeving te werken waar je je ideeën kunt uiten en waar je controle hebt over je tijd.

Als je fysiek sterk reageert op prikkels, luister er dan goed naar en zet dit in als kracht om een betere balans in je dag te krijgen. Je weet dat een positieve ervaring, waarin je iets doet dat jij als prettig ervaart, ook intensiever beleefd wordt en dat je daar meer energie uithaalt.

Door rekening te houden met de hindernissen die hooggevoeligheid met zich meebrengt en het in te zetten als iets positiefs kan dit je stimuleren in je carrière, kun je intens genieten en maakt het je creatiever. Bovendien ben je een sociaal persoon, met inlevingsvermogen, waar het prettig is mee om te gaan.

Lees ook “5 tips voor meer balans in je dag”

Bron
  • Cheng C. 2017. 6 herkenningspunten van hooggevoelige personen (HSP). Geraadpleegd op 20-03-2017 van https://sochicken.nl/hsp-herkenningspunten.

Medinello gebruikt naast functionele cookies ook cookies om te werken met onze livechat. Wanneer je optimaal gebruik wilt maken van onze diensten raden we je aan deze cookies toe te laten, dit kun je doen door het vinkje hiernaast aan te vinken en op akkoord te klikken. Wanneer je dit vinkje niet aanvinkt zullen we alleen de functionele cookies plaatsen. Meer informatie.

Akkoord