Medinello

Zorg van de toekomst

Revalideren bij chronische pijn

Leer ons kennen

Lig je vaak wakker? 6 tips om in slaap te komen

Word jij meerdere keren wakker ’s nachts? Of heb je vaak moeite om in slaap te komen? Grote kans dat je veel nadenkt. Zodra de gedachten je hoofd binnenkomen, zijn ze niet meer te stoppen en kun je jouw nachtrust wel vergeten. Wanneer je dit een enkele keer overkomt valt dit natuurlijk te overzien. Heb je er wekelijks last van? Dan kan het je dagelijks leven beïnvloeden. In deze blog geven wij je daarom zes tips om in slaap te komen.

Creëer een avondritueel

Ga jij ’s avonds linea recta van de bank naar je bed? Dan is de kans groot dat je brein nog geprikkeld is door bijvoorbeeld de televisie, je laptopscherm of een boeiend gesprek. Waar je lichaam misschien moe is, draait je brein overuren. Door een avondritueel te creëren, zorg je ervoor dat het brein tot rust komt. Neem hiervoor de tijd en ga bijvoorbeeld in bad voordat je gaat slapen, steek kaarsen aan, lees in een boek of doe een meditatie.

Zorg voor een donkere en stille ruimte

Heb jij licht doorlatende gordijnen en woon je in een rumoerige buurt? Dan is de kans best groot dat deze factoren jouw slaap verstoren. Hang daarom de mooie gordijnen in de woonkamer en zorg in de slaapkamer voor een wat donkerdere kleur. Om luidruchtige buren te stoppen kun je oordoppen in doen. Niet ideaal, maar soms wel noodzakelijk om een goede nacht te slapen.

Doe een slaaptrucje

Om je gedachten te stoppen en in slaap te komen, bestaat er een trucje. Deze zal niet voor iedereen werken, maar sommige mensen hebben er veel baat bij. Het proberen waard! De truc: plaats het puntje van je tong tegen de achterkant van je boventanden. Adem vier seconden in door je neus. Houd je adem zeven seconden vast en adem vervolgens uit door je mond. Herhaal dit minstens vier keer of tot je in slaap valt.

Zorg voor een goed ritme

Wanneer je de ene dag laat naar bed gaat en de volgende dag er twee uur eerder in ligt, snapt je lichaam niet wat er aan de hand is. De kans is groot dat je dan moeite hebt om in slaap te komen. Ons lichaam is gebaat bij een ritme. Probeer daarom rond dezelfde tijd te gaan slapen en op te staan. Je lichaam weet dan wanneer het mag gaan slapen.

Eet of slik magnesium

Het is wetenschappelijk aangetoond dat magnesium zorgt voor een goede nachtrust. Je kunt dus proberen om meer voedingsmiddelen te eten met magnesium of hier supplementen voor te slikken. Magnesium zit in allerlei soorten voeding waaronder spinazie, snijbiet en pompoenzaadjes.

Beweeg voldoende

Tot slot is het belangrijk om overdag voldoende te bewegen. Hierdoor verbruik je energie waardoor je lichaam het ’s nachts ook echt nodig heeft om te slapen. Ga er dus elke dag even op uit, maak een wandeling of duik de sportschool in. Daarnaast zorgt beweging ook voor minder stress, wat het inslapen bevorderd.

Heb jij wel eens moeite om in slaap te komen?

Medinello gebruikt naast functionele cookies ook cookies om te werken met onze livechat. Wanneer je optimaal gebruik wilt maken van onze diensten raden we je aan deze cookies toe te laten, dit kun je doen door het vinkje hiernaast aan te vinken en op akkoord te klikken. Wanneer je dit vinkje niet aanvinkt zullen we alleen de functionele cookies plaatsen. Meer informatie.

Akkoord