Medinello

Zorg van de toekomst

Revalideren bij chronische pijn

Leer ons kennen

Meer energie, meer plezier en meer genieten – 5 tips voor meer balans in je dag

–Leef je leven – 5 tips voor meer balans in je dag

Hoe zorg je ervoor dat je gedurende de dag niet achter de feiten aanholt en dat je aan het eind van de dag niet uitgeblust op de bank crasht? Je wilt alles zo goed mogelijk doen; zorgen voor je gezin, succesvol zijn op je werk, je sociale contacten bijhouden, je huis schoonmaken, je sport beoefenen. Er lijken te weinig uren in een dag te zitten en de tijd vliegt voorbij. Je probeert het in balans te houden door je to-dolijst af te vinken, maar meestal lukt dat niet. Je wordt moe waardoor er eigenlijk alleen maar minder uit je handen komt en je wordt gestrest omdat je niet af krijgt wat je allemaal in je hoofd had.

Hoe kun je ervoor zorgen dat je voorkomt uit balans te raken? Hoe zorg je ervoor dat je, ondanks je volle agenda, genoeg hebt aan de uren die er in de dag zitten en dat je er nog van kunt genieten ook? Met de volgende tips kun je aan de slag je leven te leven met minder stress, meer energie, meer aandacht voor wat er om je heen gebeurt en vooral met meer plezier. Je houdt meer tijd over voor jezelf en de dingen die echt belangrijk voor je zijn, terwijl je meer gedaan krijgt.

Luister naar de signalen van je lichaam

De hele dag doorgaan zonder naar je lichaam te luisteren zorgt ervoor dat je naderhand meer hersteltijd nodig hebt. De moeheid verlamt je, je wordt neerslachtig, je wordt minder productief en ziet op tegen activiteiten die je nog had willen doen. Zodra je lichaam protesteert; met hoofdpijn, rugpijn, moeheid, te weinig energie of (andere) stressklachten, doe dan een stapje terug om weer op kracht te komen en een pas op de plaats te maken. Je lichaam vertelt je dat je rustmomenten nodig hebt, dus plan ze in!

Haal meer uit je dag

Een goede voorbereiding. Meer uit je dag halen, op een prettige manier, begint met een goede voorbereiding. Maak vandaag de planning voor morgen. Schrijf op wat de belangrijkste taken voor de dag van morgen zijn. Je kunt je kleding al klaarleggen zodat je je morgenvroeg niet druk hoeft te maken over wat je aantrekt. Bedenk ’s avonds wat je morgen gaat ontbijten, dat scheelt een hoop denkwerk en tijd in de ochtend. Maak hier een gewoonte van, zodat je iedere dag op deze manier te werk gaat.

Energiegevers en – vreters. Houd in een logboek bij wat de taken zijn die je energie geven en die je energie kosten op een dag. Zo word je bewuster van hoe jouw dag in elkaar zit. Zitten er alleen maar taken in die je energie kosten? Dan zal je je aan het eind van de dag gestrest en moe voelen en heb je geen plezier beleefd. Plan tegenover een taak die energie kost een taak die je energie geeft. Je zult merken dat je meer ontspannen je dag doorkomt en je daarna beter voelt. Je energie wordt beter verdeeld en je geniet meer.

Start je dag op tijd. Sta extra vroeg op om niet in haast te hoeven leven. Je kunt rustig opstaan en aan de taken van vandaag beginnen. Je dag is langer, waardoor je meer tijd voor rustmomenten hebt. Ga dan wel op tijd naar bed, anders zal je je juist moe voelen.

Begin je dag met een succesmomentje. Door iets te doen wat goed voelt zal je de rest van de dag productiever zijn en prettiger beleven. Voor de een is dit een stukje hardlopen, voor de ander is dit mediteren, een stuk schrijven of in rust een kop thee drinken (J. Hermus).

Niet te veel taken. Leg jezelf niet te veel en te grote taken op. Plan er extra tijd bij, zodat je genoeg ruimte hebt. Het voelt succesvoller voor jezelf als je merkt dat je tijd overhoudt na het uitvoeren van een taak. Een te krappe en te volle planning zorgt ervoor dat je meerdere taken tegelijk wilt uitvoeren en daar ga je…..

Werk met focus aan een taak.

 

Verdeel je energie over werk en privé

Werk en privé is een leven (J. Hermus). Als je al je energie in je werk stopt, heb je geen energie meer als je thuiskomt. Je hebt alles al gegeven en zodra je thuis bent loop je op je tandvlees omdat er ook nog van alles moet. Probeer werk en privé als een leven te zien en daarover je energie te verdelen, je tijd slimmer in te delen, beter te genieten en effectiever op te laden. Dit doe je door te leren balanceren. Hoe beter je bent in balanceren, hoe dichter je bij de ideale balans blijft. Als een koorddanser die zich continu blijft corrigeren om op het touw te blijven staan, zo gaat het ook met de balans tussen je werk en privé. Wanneer je dreigt te vallen en te veel corrigeert sla je door naar de andere kant, waardoor je ups en downs ervaart.

Het leven zal altijd uit balans raken, iedere dag en de ene keer meer dan de andere keer, wat ook niet erg is. De kunst is om het evenwicht weer te corrigeren en te proberen het in balans te krijgen, dit noem je veerkracht. Corrigeren blijf je continu, wat zich zal uiten in geluksmomenten en stressmomenten. Het gaat om de veerkracht die je balans corrigeert en je letterlijk rechtop houdt.

Probeer niet te veel te doen. Als je jongleert met drie ballen gaat het nog. Men heeft het spreekwoordelijk niet voor niets over ‘de ballen in de lucht houden.’ Zodra het er te snel meer worden, wordt het jongleren moeilijker en is de kans groot dat er een bal valt. Al snel zullen dan de andere ballen ook vallen. Met meer ballen jongleren is mogelijk, maar je zal dit moeten leren. Meer projecten en taken uitvoeren is een vaardigheid dat focus, concentratie en organisatie vergt en dit kost energie. Maak de taken die je hebt niet te moeilijk en ben niet te perfectionistisch (J. Hermus).

Eet gezond, maar maak er geen obsessie van

Door gezond en gevarieerd te eten voel je je beter. Stop je niet vol met veel vet voedsel en suikers. Het zal je niet fitter maken gedurende je dag en zeker niet gezonder. Eet vers voedsel zoals groenten en fruit en eet de voedingsstoffen die je lichaam nodig heeft, maar maak er geen obsessie van waardoor stress om de hoek komt kijken. Het geeft niets als je een dag niet aan de juiste hoeveelheid voedingsstoffen komt als je ze de dag erna weer binnenkrijgt. Je kunt meer van je stuk taart of glas wijn genieten omdat je weet dat je morgen weer een dag kunt compenseren met extra voedingsstoffen, minder suiker en geen alcohol. Geen schuldgevoelens dus omdat je een keer zondigt

Maak veel plezier en lach veel

Lachen is gezond! Door te lachen scheiden de hersenen een stofje uit dat endorfine genoemd wordt. Endorfine heeft een pijnstillend effect waardoor je je beter gaat voelen. Het vermindert stress, depressie, bezorgdheid, slapeloosheid en het verlaagt de bloeddruk. Bovendien is het goed voor je immuunsysteem. Dus zoek die vriend(in) eens op waar je zo mee kunt lachen of bekijk je favoriete cabaretier op YouTube. Door eens goed in de lach te schieten lijken je problemen ineens een stuk kleiner en het geeft je ontspanning en meer energie gedurende je dag.

Bron: Hermus J. 2017. So Chicken, broeden op een leuker leven. Geraadpleegd op 6 maart 2017 van https://sochicken.nl/?s=balans+in+je+dag.

Medinello gebruikt naast functionele cookies ook cookies om te werken met onze livechat. Wanneer je optimaal gebruik wilt maken van onze diensten raden we je aan deze cookies toe te laten, dit kun je doen door het vinkje hiernaast aan te vinken en op akkoord te klikken. Wanneer je dit vinkje niet aanvinkt zullen we alleen de functionele cookies plaatsen. Meer informatie.

Akkoord