Medinello

Zorg van de toekomst

Revalideren bij chronische pijn

Leer ons kennen

Een burn-out ontwikkelt zich anders bij mannen en vrouwen. Herken de symptomen.

Lach, speel en plan ‘nutteloze’ dingen in je dag en nog meer tips om op tijd in te grijpen bij burn-out verschijnselen.

De symptomen van een burn-out verschillen bij vrouwen niet veel dan bij mannen. Toch ligt het risico een burn-out te ontwikkelen bij vrouwen hoger dan bij mannen. Dit langzaam binnensluipend verschijnsel dat een burn-out heet, ontwikkel je niet van de een op de andere dag. Er gaat vaak een lange periode van stress aan vooraf voordat je in een burn-out belandt en de batterij niet meer op kunt laden. Vergelijk het met de binnenband van een fiets die lek raakt. Normaal gesproken buigt de band mee; door bochten, over hobbels en stenen, dan weer over een egale weg en is sterk genoeg om een plotselinge kuil op te vangen. Naarmate de band te vaak over kuilen en stenen gaat, misschien wel over een weg waar glasscherven op liggen, zal de binnenband eerder zijn spanning en buigzaamheid verliezen. Misschien dat hij uiteindelijk plotseling knapt bij die grote steen of langzaam leegloopt en helemaal plat is. De band is te dun en niet meer bestand tegen alle hobbels en kuilen en geeft niet meer mee. Af en toe heeft de band een egale weg nodig, of moet even opgepompt worden.

Verschil tussen mannen en vrouwen

Naast dat vrouwen gevoeliger zijn voor stress, ervaren ze ook vaker en langduriger stress. Wat zijn precies de verschillen met mannen? En wat is daar de oorzaak van? Wat kun je in jouw leven veranderen om de kans op een burn-out te verkleinen?

  • Voor vrouwen geldt over het algemeen dat ze het belangrijker vinden dan mannen om deel uit te maken van een sociaal netwerk. Vrouwen praten in hun sociale kring vaker over de successen die ze beleven, maar ook over de problemen die ze ondervinden. Dit laatste vermindert de stress, maar heeft ook een keerzijde. Vrouwen zijn gevoeliger voor spanningen of emotionele gebeurtenissen binnen dit netwerk. Een vrouw heeft meer last van een ruzie met een vriendin en zal zich dit meer persoonlijk aantrekken dan dat een man dit doet.
  • Vrouwen raken van andere dingen gestrest dan mannen. Vrouwen ervaren vaker stress bij relationele problemen, bij spanningen op de werkvloer of wanneer ze zich buiten de groep voelen staan. Mannen hebben vaker een probleemoplossende, rationele aanpak. Mannen zijn meer gevoelig voor onregelmatige werktijden, hoge werkdruk en conflicten.
  • De hersenontwikkeling verschilt tussen vrouwen en mannen. Door een hoger testosteronniveau zal de rechterhersenhelft bij mannen meer gestimuleerd worden. Dit zorgt ervoor dat mannen beter abstract, creatief en onpersoonlijk kunnen denken. Ze vatten een ruzie minder persoonlijk op en kunnen dit beter van zich afzetten.
  • Spanningen en stress hebben een andere psychische en lichamelijke impact bij vrouwen dan bij mannen. Dit heeft onder andere te maken met een verschil in hormonale huishouding. Door een fysieke stressreactie worden er adrenaline en cortisol geproduceerd. Vrouwen hebben een hoger oestrogeengehalte wat ervoor zorgt dat deze stresshormonen minder snel afnemen. Een stressreactie blijft hierdoor langer aanhouden en varieert door de menstruatiecyclus. [Lees ook: minder piekeren, minder stress.]
  • Vrouwen zijn moeder, vrouw, gezinsmanager, werknemer of werkgever, mantelzorger en ga zo maar door. Al doet de man tegenwoordig meer thuis, toch is het de vrouw die vaker de meeste taken op zich neemt. Ze moeten de ballen hoog zien te houden en voelen zich verantwoordelijk dat al deze taken zo goed mogelijk uitgevoerd worden. Ook in de vrije tijd staat in het teken van zorgen voor kinderen, vrienden of familie. Wanneer er niet genoeg ontspanning ingebouwd wordt kan dit leiden tot burn-out symptomen. [Lees ook: Nu even niet! Blog 3]

Herken de symptomen op tijd!

Soms heb je langer stress zonder dat je de signalen van je lichaam oppikt. Je rent en vliegt door, maar ondertussen wordt die binnenband steeds dunner of slapper en staat op het punt van leeglopen. Blijf bewust van je lichaam om te voorkomen dat je de volgende symptomen krijgt.

  • Je voelt je lichamelijk uitgeput en leeg. Je kunt je niet meer opladen.
  • Je hebt concentratie- en geheugenproblemen. Je gaat fouten maken, vergeet dingen en je hebt moeite besluiten te nemen.
  • Je hebt last van stemmingswisselingen. Je huilt snel en raakt snel geïrriteerd.
  • Je hebt slaapproblemen. Je hebt moeite met in slaap komen of door te slapen. [Link blog Slapen als Doornroosje]
  • Je bent prikkelbaar en gespannen.
  • Je piekert veel. [link blog minder piekeren, minder stress]
  • Je reageert negatief en cynisch.
  • Je denk dat je dingen niet kunt of je voelt je minderwaardig.
  • Je wordt onverschillig. Je hebt minder interesse in dingen.
  • Je ben verslavingsgevoeliger. Je begint meer alcohol of koffie te drinken, meer of te weinig te eten, meer te roken of te snoepen.
  • Je wordt minder productief en efficiënt.
  • Je hebt meer hoofdpijn, spierpijn of andere lichamelijke klachten.
  • Je lichamelijke conditie is verminderd en daarmee ook je weerstand. Je bent vaker verkouden, ziek of moe.

Wat te doen bij symptomen van een burn-out

  1. Grijp op tijd in en ben bewust van je gevoel en luister naar je lichaam! Neem deze signalen serieus.
  1. Plan ontspanning in gedurende je dag. Dingen die zinloos lijken, maar waar je wel plezier aan beleeft, blijken daardoor veel meer nut te hebben dan je denkt.
  1. Doe genoeg aan lichaamsbeweging. Pak de fiets in plaats van de auto en ga de buitenlucht in.
  1. Slaap voldoende [Lees Slapen als Doornroosje]
  1. Maak een planning van je dag en bereid je dag goed voor zodat je geen onnodige stress krijgt. [Link blog meer energie, meer plezier en meer genieten]
  1. Krijg met die goede vriendin de slappe lach! Dat geeft ontspanning en je wordt afgeleid van de dingen die je spanning geven.
  1. Speel! Wie zegt dat spelen alleen voor kinderen is? Leg alle dingen neer die voor je werk nog moet doen of die er in huis nog moeten gebeuren. Ga lekker met je kinderen een potje voetballen of een spelletje doen.
  1. Praat met een professional. Er zijn mensen die je kunnen helpen je dag beter in te delen of die je kunnen leren anders om te gaan met spanningen.

Lees ook: Meer energie, meer plezier en meer genieten.

Bron:

Medinello gebruikt naast functionele cookies ook cookies om te werken met onze livechat. Wanneer je optimaal gebruik wilt maken van onze diensten raden we je aan deze cookies toe te laten, dit kun je doen door het vinkje hiernaast aan te vinken en op akkoord te klikken. Wanneer je dit vinkje niet aanvinkt zullen we alleen de functionele cookies plaatsen. Meer informatie.

Akkoord