Blog Medinello

Medinello Zorg van de Toekomst

Hoe je angstige gedachten omzet naar iets positiefs.

Hoe je angstige gedachten omzet naar iets positiefs.

We hebben ze allemaal, angstige gedachten die ons laten piekeren, die ervoor zorgen dat we minder goed slapen en die ons vastzetten en lamleggen. Angst veroorzaakt een stressreactie van het lichaam en is een normale reactie om te overleven. Het zorgt ervoor dat het lichaam klaar is om te vluchten, dat je gevaar vermijdt en blijft leven. Deze stressreactie is in zo’n geval kortstondig en je lichaam herstelt zich daarna weer naar een ruststand.

Je bent bang om je baan kwijt te raken, om een ernstige ziekte te krijgen, om iemand die je dierbaar is te verliezen. De angst zit hem in de gedachte dat dat vliegtuig misschien wel neerstort, de gedachte om dood te gaan.

Angsten zijn heel normaal om te hebben. Zodra de angst zodanig wordt dat het je belemmert in je functioneren, dat het je lamslaat waardoor je angstige momenten gaat vermijden en het alleen maar iets negatiefs wordt, wordt het tijd om er anders naar te kijken, er iets mee te doen en je angst om te zetten in iets positiefs.

Angsten liegen vaak. Men zegt niet voor niets dat angst een slechte raadgever is. Het weglopen voor de angst bevestigt je angst juist onterecht. Vaak is datgene waar je bang voor bent minder eng of bedreigend dan je denkt en is irreëel.

4 tips hoe je anders tegen angst aan kunt kijken en er mee om kunt gaan

 

  1. Omdenken. Eigenlijk zou je de angst niet als iets bedreigends moeten zien maar als een manier om jou iets vertellen. Ben je bijvoorbeeld bang dat jouw dierbaren of jouwzelf iets overkomt? Dan wil de angst jouw duidelijk maken dat je deze mensen liefhebt en dat je een gelukkig mens bent met deze mensen om je heen. Maak je je zorgen om de klimaatveranderingen? Dan zie jij waarschijnlijke voor je hoe we om moeten gaan met het milieu. Ben je bang om alleen te zijn? Dan sta je waarschijnlijk open om iemand tegen te komen waarmee je samen door het leven wilt. Dat is eigenlijk heel mooi dat je je daar bewust van bent en dat je deze gevoelens hebt.

 

  1. Gedragspatroon doorbreken. Angst veroorzaakt een stressreactie van het lichaam waardoor het zenuwstelsel overactief wordt. Het gevolg is dat dit je gedrag beïnvloedt en een deel van het zenuwstelsel actief houdt. Benoem waar je precies bang voor bent en stem dit af op de werkelijkheid. Zodra je je gedachten en energie richt op dat wat je wél wilt, zullen het oude gedrag en gedachtenpatroon naar achteren verdwijnen en ben je snel weer leuke dingen aan het doen.

 

  1. Loop niet weg voor de angst. Het lijkt tegenstrijdig met het vorige punt, maar dat is het toch niet. Je kunt je richten op de dingen die je graag wilt, maar misschien wil je wel iets heel graag waar je toch bang voor bent. Je zou dat vliegtuig in willen stappen, maar durft het niet omdat je bang bent om neer te storten. Ga juist dat vliegtuig in en bewijs dat jouw angstbeeld niet de werkelijkheid is. 

 

  1. Plan ontspanning in. Een uitgeruste geest en lichaam zijn minder snel bang. Het zenuwstelsel is rustiger, je reageert anders op prikkels en je gedrag en denkpatroon zijn anders dan wanneer je moe en gestrest bent. Bewegen beïnvloedt je denken; het laat je de dingen luchtiger zien en minder zwaar. Ook meditatie of yoga zorgt voor het rustiger maken van lichaam en geest.

 

Onthoud dat angst een gedachte is gebaseerd op gebeurtenissen uit het verleden of wat je ziet en hoort op tv en het internet. Besef dat het je, vaak onterecht, lamslaat, minder laat genieten en dat je daardoor minder leeft. Probeer de angst die je hebt om te draaien naar iets positiefs. De angst wil je iets vertellen en je laten groeien als mens.

 

 

 

Bron: