Medinello

Zorg van de toekomst

Revalideren bij chronische pijn

Leer ons kennen

Leefstijl aanpassen bij fibromyalgie

Iemand met fibromyalgie heeft een aandoening waarbij er sprake is van chronische pijn in de spieren en het bindweefsel. Deze pijn gaat vaak samen met andere klachten zoals, vermoeidheid, stijfheid en stemmingswisselingen. Er wordt veel onderzoek gedaan naar de oorzaak van fibromyalgie maar er is vooralsnog geen eenduidige conclusie. Wat wel bekend is, is dat een aantal klachten verminderd kunnen worden met onder andere medicatie, beweging en het aanpassen van je leefstijl. Over dat laatste vertellen wij meer in deze blog.

Zorg voor een goede darmwerking

Gezonde darmen zijn voor iedereen belangrijk. In de darmen worden immers voedingsstoffen omgezet en opgenomen om het lichaam optimaal te kunnen laten functioneren. De bacteriën in je darmen hebben ook invloed op je immuunsysteem. Om deze reden is een goede darmwerking extra belangrijk bij iemand met fibromyalgie. Je kunt hier voor zorgen door gezond te eten en voldoende vezels binnen te krijgen.

Drink voldoende

Door voldoende te drinken, zorg je ervoor dat het lichaam afvalstoffen goed kan afvoeren. Dit is voor mensen met fibromyalgie belangrijk omdat afvalstoffen kunnen zorgen voor verzuring van spieren, wat meer pijnklachten geeft. Probeer daarom veel water te drinken op een dag. Vind je water een beetje saai? Wissel het dan af met thee, groentesappen of kokoswater.

Vermijd stress

Stress heeft een grote invloed op je lichaam. Door langdurige stress kan de pijn bij fibromyalgie flink verergeren. Het is daarom belangrijk dit zoveel mogelijk te vermijden en regelmatig ontspanning op te zoeken. Probeer uit te zoeken waar jij rust in vindt, dit is voor iedereen anders. Zo kan je stress verlagen door een boek te lezen maar ook door een actieve wandeling te maken of een goed gesprek te voeren met een vriend.

Zorg voor een goede nachtrust

Bij mensen met fibromyalgie komt een verstoord slaapritme veel voor. Door dit gebrek aan slaap, kan het lichaam niet optimaal herstellen en ontstaan er pijnklachten. Voor iemand met fibromyalgie is een goede nachtrust dus extra belangrijk. Om dit zoveel mogelijk te ondersteunen kun je een slaapritueel creëren waarin je bijvoorbeeld voor het slapen een douche neemt of een boek leest. Zorg voor een donkere slaapkamer die niet te warm is.

Eet basisch

Onderzoekers vermoeden dat bij mensen met fibromyalgie het melkzuur uit de spieren moeilijker wordt afgevoerd. Hierdoor ontstaat stijfheid en pijn. Om het lichaam een handje te helpen is het daarom belangrijk zo basisch mogelijk te eten. Basische producten zorgen voor het ontzuren van het lichaam. Alle groente en fruit zijn basisch, net als superfoods zoals chlorella en spirulina.

Heb jij vragen over dit onderwerp? Stel ze dan gerust!

Medinello gebruikt naast functionele cookies ook cookies om te werken met onze livechat. Wanneer je optimaal gebruik wilt maken van onze diensten raden we je aan deze cookies toe te laten, dit kun je doen door het vinkje hiernaast aan te vinken en op akkoord te klikken. Wanneer je dit vinkje niet aanvinkt zullen we alleen de functionele cookies plaatsen. Meer informatie.

Akkoord